Effektivt nervgift...

...extra bra erbjudande, receptfritt på apoteket!

Nu blir jag kanske hängd, men jag måste skriva om detta ämne någon gång under året..
..fästingmedel.

Nu när fästingsäsongen börjar, börjar också fästingmedelssäsongen.
Det finns många olika märken och modeller, droppar, halsband osv.
Nervgifter säljer som smör!

Förra året blev ju örthalsbandet förbjudna (kanske ni kommer ihåg) för att inte tillräckliga tester utförts.
Trots att de innehåller naturliga, milda ingridienser.
En del skrev under protestlappar, jag var en av dem.
Jag vill välja ett  sådant alternativ, jag vill inte klä Olga i nervgift.
För mig känns det väldigt olustigt att använda nervgift på min älskade Olga!
Lite omoraliskt och oetiskt...?

Enligt tillverkare går medlet i halsbanden (nervgiftet) ut i skinnet och sprider sig runt i kroppens största organ, huden.
Detta håller fästingarna borta från att bita.
Nervgift i konstant dos som sprider sig in i huden kan omöjligt vara bra trots att man inte själv kan se några tydliga biverkningar.
Kroppen måste ju reagera negativt på tillförsel av sådana medel?!
De kan ej säga hur de mår av något speciellt.
Ni vet kanske själva hur kroppen kan reagera utan att individen själv är medveten om det?
Något måste ju hända med hundens kropp då man använder nervgift?!

Jag använde mig inte av några sådana medel på min förra hund häller.
Här har olja med pressad citron och vitlök använts, örthalsband innen de blev förbjudna och otaliga timmar med fästingplock efter promenaderna!
Tack vare mitt tålamod så hinner fästingar sällan sätta sig fast.
Men det är det värt!




Men tänk också då man använder sådana preparat från apoteket:
Är hunden i sängen, är du en sådan som kelar mkt med hunden och gillar att köra ner näsan i pälsen och pussa,
har barn som leker och myser med hundarna osv
För ämnena går ju självklart över till omgivningen också!

Jätteviktigt är att se upp så att hunden eller andra hundar slickar på fästinghalsbanden,
detta händer nämligen och är jättefarligt.
Har du fler hundar och de slickar på varandras halsband sa dessa tas bort omedelbart!
Så för er som använder sådana preparat gäller stor uppmärksamhet, så man ser att de går okey!

Någon som kan några mer skonsamma huskurer?!

Trevlig helg!
♥Becca & Olga♥

Kommentarer
Postat av: Patricia & Elwiz

http://blandrashundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=1531a816-9e2e-4e0d-b5e3-610ee6f2c7a4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup



där har du massa recept på hemma-fästingmedel :)!

Tack o lov att man bor i luleå o slipper sånt där! :D

2010-04-30 @ 10:52:44
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Hoppas någon funkar, det låter ju inge kul med nervgift osådär =/.

2010-04-30 @ 11:07:47
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: jimmie och kingeling

Vi brukar inte ha så jätte mkt problem med fästingar, men de år då de är det så har vi använt sånt medel som man lägger i nacken. Förra sommaren provade jag dock istället att bada hundarna med ett Tea Tree Treatment-shampoo från John Paul Pet. Det skall skydda från loppor, fästingar och hot spots, och jag tyckte det fungerade jätte bra :)

2010-04-30 @ 17:21:03
URL: http://kingeling.blogg.se/
Postat av: Elons matte

Vi har halsband med Elon och jag vet inte om det beror på det, men jag har haft ont i huvudet varje dag. Jag "snuffsar" mycket på Elon och han ligger även i sängen. Kan det vara det tror ni ?

Vill helst också undvika, bara jag kan få säkra tips på annat man kan använda istället. För det är inget kul om hunden får TBE eller Borrelia heller.

MVH Elons matte

2010-05-01 @ 16:37:33
URL: http://cockernelon.wordpress.com
Postat av: Willes matte

Jag hörde idag talas om ett preparat man kunde köpa, jag minns inte just nu vad det hette, men ngt med "husses" som fanns på husses.com att beställa. Det var en väninna till mig som använder det till sina hundar, och det funkar säger hon. Det innehåller kokosnötolja, och tydligen skulle inte det vara varken örtpreparat eller giftigt utan helt och hållet biologiskt i flytande form och alltså inte giftigt. Har inte hunnit kolla upp det, men ska göra det senare idag tänkte jag.

Här gosas det massor med hunden av både barn och vuxna och andra hundar, så allt giftigt är helt uteslutet !

2010-05-01 @ 18:58:57
URL: http://willebus.bloggagratis.se
Postat av: Malin.T

Är örthalsbanden förbjudna?? Det har jag missat helt för vi köpte på oss ett gäng förrförra sommaren så vi behövde aldrig köpa förra året... Nu i år har vi bara två kvar, kul vad gör man då...

2010-05-02 @ 17:11:45
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Anna & Flattgänget

Jag har aldrig använt fästingmedel på någon av mina hundar. (Bara en gång när vi åkte till Gotland för några år sedan.) Har självklart fått plocka några fästingar på hundarna. Men inte speciellt många. 'Pepparpeppar* Vilket jag är glad för!

2010-05-03 @ 09:48:09
URL: http://modig77.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0