Ixodes ricinus

Som jag gjorde klart i ett tidigare inlägg använder jag inte de fästingmedel som säljs på apoteket,
tex frontline, scalibur.
Jag använder mig istället att egna blandningar och många timmar av plockande och letande.

Tänkte då lägga upp lite olika alternativ för oss som inte vill använda nervgifter och det kommer
komma upp fler recept och tips efter hand.

Jag kan börja med att berätta att jag läst om att B-vitamin ska vara bra mot fästningar.
Såvida detta stämmer el ej vet jag inte, men det skadar ju inte att prova,
det kanske håller en mer fästing borta;)

Sedan läste jag i senaste nummret av Hundsport om detta små dosor som ger in infraljus som man fäster
i halsbandet.
recessionerna var inte lovande.
Alla utom en tyckte inte att den fungerade över huvud taget och en sa sig tillochmed
kunna höra ljudet själv. Inte infraljud alltså och det måste ju störe dosans bärare.
Men det kanske är värt att testa, en deltagare tyckte ju faktiskt den var jätte bra!



Här kommer nu två recept på fästingmedel för utvärtes bruk som jag tycker låter lovande!

Vitlöksolja
Du behöver: 3 vitlöksklyftor samt 0,5 L olja (solros, oliv, raps vad du vill)
Gör så här:
1) Pressa vitlöken i en flaska och häll över oljan tillsammans med löken.
2) Låt dra i 3-4 dygn. Vänd och skaka om flaskan en gång per dygn.

Stryk på oljan innan promenaderna eller efter behov i nacke, vid öron och ben.

Rosmarin- el timjan spray
Du behöver: 1L vatten, 1 burk rosmarin eller timjan, 1 msk vitvinvinäger, 1 vitlöksklyfta, citronsaft.
Gör såhär:
1) koka upp vattenet tillsammans med den grovhackade vitlöksklyftan.
2)Ta av från plattan och häll i kryddorna du valt. Låt dra i minst en timma.
3) Sila bort kryddorna och vitlöken. 
4) Tillsätt vitvinvinägern och citronsaftem 
5) Häll upp blandningen i en duschflaska.

Spraya hunden innan promenad.

Lycka till ;)
♥Becca & Olga♥


Kommentarer
Postat av: Patricia & Elwiz

Konstigt nog gick de över under dan men nu känner jag mig krasslig igen, skumt =/.

2010-05-10 @ 21:24:13
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Malin.T

Har hört från säker källa att de örthalsband som nu är förbjudna i Sverige går att beställa från både norge och danmark, har bara inte hunnit leta upp dom än. Dom är SÅ bra, förstår inte varför dom är förbjudna.

2010-05-11 @ 08:37:32
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0