Separationsångest

Nu har jag gått av ett långt samtal med mamma då vi bland annat diskuterade Olgas separationsångest.
Den binder verkligen upp oss och vi försöker komma på lite nya saker att testa i träningen.
Jag testade en ny metod i helgen som jag inte använt mig av så mycket tidigare.
Innan har jag lämnat henne korta stunder och sedan utökat och inte återvänt så länge hon ylat eller pipit.
Nu gjorde jag helt tvärt om.
Jag sa åt henne att gå och lägga sig i korgen, stängde dörren och satte mig med datorn i köket.
Varje gång hon börja pipa för mkt, yla eller gick upp ur korgen gick jag in och sa åt henne på skarpen att vara tyst och gå och lägga sig.
Jag höll på i nästan en timma att springa ut och in genom dörren.
Men fy den som ger sig, tålamod!
Helt plötsligt låg hon i sängen (där får hon också vara ;)) och sov i över 20 minuter!
Vad glad jag blev...
Sedan börja hon igen, pipa, vandra vid dörren men denna gång tog det bara 15 minuter innan hon somna om i ytterligare 30 min!
Kände att detta kanske är rätt sätt men får se efter ett tag då jag kan göra en ny utvärdering.
Någon som har lite feedback på denna metoden, vad tror ni?
Kan det funka eller kommer hon tro att hon bara behöver yla för att jag ska komma springande?
Vill ju inte förvärra detta problem av alla!

Kommentarer
Postat av: cruellas sida

Jag tror att varje hund är unik och man får testa sig fram till den metod som passar just dom. Spontant kan jag säga att på Ella skulle det inte funka. Hon skulle bara tycka att hon lyckats med att få min uppmärksamhet. Men som sagt alla är unika olika individer.

2010-10-05 @ 18:31:24
URL: http://crllaue.blogspot.com
Postat av: Ebba & Molly

Alla är olika, har ingen aning om det funkar eller inte.. Hoppas ni hittar en bra lösning, har själv aldrig haft problemet. Håller tummarna! :) Ha en fin dag!

2010-10-06 @ 07:22:27
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag tror seperationsångest är en av de tuffaste saker att komma tillrätta med men jag tror oxå det går, bara man har tid och framför allt tålamod. Jag håller med Cruella, tror det är som med barn, att dom lär sig att låter dom så får dom uppmärksamhet, men håller även med henne när hon säger att alla hundar är unika så kanske är det just det som fungerar för Olga.

Kram

2010-10-06 @ 08:17:57
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Daniel

Hoppas det löser sej. Bara att försöka testa fram rätt metod!!!

2010-10-06 @ 11:13:35
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Snygg-Göte von Fornborgen

Tjena Becca!!

Jag e inte rätt hund att råda. Jag har ju inga problem med att vara själv men lillebror Jalle e en jädrans gnällspik. Jag kanske ska fråga honom om tips. Jag hör av mig om det senare.

Kram från Snygg-Göte!!!

2010-10-07 @ 21:30:35
URL: http://colliepojken.blogg.se/
Postat av: Elons matte

Hej !

var bodde ni nu igen ? Kunde vara kul att ses ?

/Elons matte

2010-10-07 @ 22:26:04
URL: http://cockernelon.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0