Kvällsmaten

Dagens kvällsmat är skrov från kyckling! Och se så hon njuter <3
Hitta ett bra citat på dalmatiner.blogg.se ockå;
"Hundar var inte betande djur och inte levde de heller på säd - så varför lever de flesta hundar på spannmålsbaserad foder idag?"
Den enda anledningen till detta måste ju vara för att fodertillverknarna ska tjäna pengar?!
Eller?! Finns det bättre argument till varför många av dagens hundar får till största delen
spannmål?

Sedan funderar jag på en annan sak, hur kommer det sig att vi BARFare är de som
anses utfodra våra hundar på ett konstigt & extremt sätt? Hur hela friden kommer det sig
att torrfoder anses som det normala, självklara
och hedliga fodret åt hund. Det har bara funnits i 50 år och är idag mer
accepterat än helt vanlig rå mat... Hur???
För inte finns det folk som tror att hundens matsmältningssystem hunnit anpassa
sig på 50 år till att på ett bra sätt bryta ner spannmål och tillagad mat?
För kroppen att hinna anpassa sig för en ny diet tar det över 10 000 år!
Det är över den tiden det tagit för den nordiska människan att
utveckla fler gener som kodar för enzymer som hjälper till
att bryta ner spannmål, inte gör hunden det samma på 50 år?!
Men jag antar att om det finns folk som tror det,
ja då har fodertillverkarna verkligen lyckats! ;)


Kommentarer
Postat av: Cissi

applåderar

2011-04-05 @ 20:38:37
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com
Postat av: Louise- Ett aktivt hundliv

Sv: Oj så klumpig jag är. Någon blogg jag klicka in på idag hade länkat till tävlingen som senaste inlägg, klumpigt av mig att inte titta datum.



Kul att läsa om BARF man blir sugen att börja, jag har iaf sedan 1år tillbaks börjat med färskfoder =)



Ha det fint

2011-04-05 @ 21:22:06
URL: http://louisek.webblogg.se/
Postat av: Cruellas sida

Funderar kring benen i kycklingen, ingen risk att de fastnar i halsen?

2011-04-05 @ 22:33:57
URL: http://crllaue.blogspot.com
Postat av: linda & azi

vad har hon runt halsen? för att skydda öronen från att bli smutsig? :)

2011-04-06 @ 07:46:20
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Lillan

Hej! Hittade hit av en slump då jag sitter och letar info och lär mig om Barf då jag precis ska börja Barfa mina hundar. Har börjat inse med en hund med klåda att processad hundmat måste vara fel! Speciellt med allt detta spannmål.

Du frågar varför Barfare ses som att de utfodrar på konstigt sätt då det är det mest naturliga. Jag har inget bra svar på det men en bra liknelse. Jag är klickertränare och då jag inte tränar mina hundar med gamla, traditionella korrigeringar så ses jag som konstig? Trots det mest naturliga i varg/hundflockar är att INTE korrigera. Hur många gånger har jag inte hört att jag måste dominera gnm. att t.ex lägga omkull hunden trots att detta inte är ett naturligt beteende. Nä, det som är naturligt har kommit så långt bort från människor så det naturliga är det som tycks onaturligt...

Iallafall så har du en trevlig blogg vilken jag besöker igen :)

2011-04-12 @ 16:05:19
URL: http://vattenhunden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0