Färskfoder, ett JÄTTE bra alternativ

Orkar du inte läsa hela texten? Hoppa till sista stycket i fetstil iaf! ;)
Fick ett önskmål om att skriva om färskfoder och jag tänkte det kunde vara kul med så gör ett försök och hoppas jag får med lite intressanta aspekter ;)
Jag känner många som ger färskfoder och det fungerar jättebra.
Flera av dem ger 50/50 med torrfoder och färskfoder. För smidighetens skull blir det torrfoder på morgonen innan jobbet ;)
Som BARFare tycker jag självklart detta är ett mycket bättre alternativ än torrfoder om man ser åt hundens hälsa.
Även de "sämre" färskfodrena ser bättre ut än torrfoder!
Men smaken är som baken;)


Fördelar med färskfoder gentemot torrfoorrder;
*Ges rått och innehåller då naturliga essentiella aminosyror, vitaminer och andra näringsämnen. Eftersom det inte är lika hårt behandlat är det bättre och skonsammare för hundens mage. Innehåller också massa bra bakterier och utarmar inte tarmfloran på samma sätt som sterilt torrfoder kan. Det i sin tur ger ett starkare immunförsvar.
*Ofta mer uppskattat av kräsna hundar.
*Innehåller ofta inte lika mycket spannmål, och giftiga konserveringmedel, smakämnen och färgämnen.
*Färskfoder stjäl inte vätska från magsäcken och tarm.
*Mindre avföring, eftersom hunden kan ta upp mer av maten och tillgodogöra sig den. På så sätt mer prisvärt.
Man slipper betala för en massa bajs att plock upp ;) Om man väljer så spannmålsfritt som möjligt dvs.
*Och ett annat argument brukar vara bättre hälsa. Det pga av vissa överstående argument mfl.

Nackdelar genemot torrfoder;
*Lukar illa :O
*Man behöver förvaringsutrymme om man måste handla upp större lass åt gången.
*Förpckningarna läcker när man tinar (som med allt fryst kött osv).
*Inte lika smidigt.
Vad tycker ni? Mest fördelar, eller flest nackdelar??? Har ni kanske fler för/nackdelar att lägga till??
Färskfoder jag vill tipsa om :
Vom Og Hundemat - Norskproducerat, Består uteslutande av norska animaliska produkter. Finns både som tilläggsfoder och helfoder. Inga tillsatta smak/färgämnen och inga konserveringsmdel. Inget vatten är häller tillsatt.
De använder bland annat nermalda skrov i vissa foder som mineral källa istället för tex benmjöl. se fodret kyckling. Vitaminiserat för att täcka det dagliga behovet.
Andra färskfoder för/nackdelar:
Halla färskfoder - Ett enda alternativ så det är ju lite tråkigt :( Detta alternativ innehåller dessutom till största del nordsjöfisk. Många fisksorter (vet inte alla/vilka) innehåller tiaminas när det är rått vilket hindrar upptag av vitamin B och kan i slutändan orsaka nervskador osv om man ger mkt rå fisk. Vet ej om detta är värt att ta i beaktning om man är sugen på detta foder, vet inte en vilken fisk de använder och hur mycket som behövs innan det blir skadligt. Väldigt lång innehållsförteckning där man bland annat finner värmebehandlade ceralier, värmebehandlat ris, ångpreparerade havregryn, majsgluten, vetekli,  soja olja och potatisprotein. Så enligt mig är det lite väl mycket överflödiga utfyllnadssaker. Finns även tillsatt vatten.
Nordic - Flera oliak alternativ med väldigt få ingridienser vilket jag tycker är bra. Innehåller dock vetekli o potatisfibrer. Finns alternativ för hundar som inte tål vete med ångkokt korn istället. Tycker dock att det för övrigt ser väldigt bra ut.

Bravo - Innehåller förkokt korn-havre-vete, och potatisprotein. Det står också "animaliska produkter från svenska nötdjur". Lite odefinerat men det är ju från svenska djur vilket är bra. 45% animaliska produkter vilket känns ganska lite. Finns olika alternativ med mer eller mindre innehåll av vete, havre osv.
Klass - Innehåller svenska köttråvaror. I fodret finns bland annat syrade mjölprodukter, vilket är bättre för laktosintolleranta. Finns dock både vete, korn, havre, havregryn, vetekli, potatispulver vilket också känna väldigt överflödigt. Det innehåller äve Melass!! Melass består av 50% socker, varför har man det i hundmat? Onödigt!
Finns också i många olika sorter så det går ju välja en av de bättre.
Bild från wikipedia på melass.
Det var några typer av färskfoder och det finns ju många fler att välja bland! Orkar man hålla på med färskfoder tycker jag verkligen att man ska tänka över det för oavsett om det innehåller vissa saker man önskar att det inte gjorde så är det rått och inte uppvärmt till ohyggliga temperaturer som förstört bakterier, aminosyror osv.
Helt enkelt, ett väldigt bra alternativ för den som vill! :D
Även om det innehåller spannmål är det inte lika mycket som i de flesta torrfoder.
Det är färskt kött, inälvor och inte köttmjöl. Samt allt vatten som faktiskt är väldigt bra!
Speciellt om man har en mindre hund eller katt. De blir lättare uttorkade, och de som får rå mat får på så sätt i sig mer vätska i förhållande till torrsubstansen.
Visste ni att många mindre hundar och katter som endast äter torrisar lever ett liv med kronisk uttorkning?
De dricker inte upp så pass mycket vatten de behöver i förhållande till maten varje dag så fodret tar vätska från mage och tarm.
Ett sätt att förhindra detta om man ger torrofder är att hälla på en stor mängd vatten på maten precis innan man ger den till hunden. Då får hunden dricka upp vattnet innan den får i sig alla kulor. Detta funkar dock bara om man har en riktigt matglad hund och inte om man har en kräsen som aldrig skulle göra sig så mycket besvär för torrisar ;)


Vill påpeka att denna text inte är vetenskaplig utan skriven av mig med mina erfarenheter, kunskaper och åsikter.
Ditt jobb är att bilda dig en egen uppfattning om vad som är bra/dåligt, rätt och fel! Ha det skojj ;)
Avslutningsvis vill jag säga; Använd sunt förnuft när du fodrar dina djur, vilka det än är. Ifrågasätt vad du blir manad att ge din hund.
Vi ifrågasätter frekvent mat och dryck, tillsatser och transfetter förbjuds, debatter om otydliga och vilseledande innehållsförteckningar blommar upp och konsumenterna blir mer medvetna om vad de stoppar i sina kroppar.
Varför ska vi inte ha samma kritiska tänkande när det gäller våra hundar?!

Kommentarer
Postat av: Anna & Nova

Åh Tack vad bra att du skrev om färskfodret :) Snabb du är :)

Jag ger ju Halla torrfoder och färskfoder. Är nöjd med det och märker stor skillnad på Nova mot när hon fick RC!

Men jag skall ändå fundera över Vom og Hundemat :)



Något som jag har märkt när jag ger färskfoder är att hon blir mer nöjd, alltså mer mätt och belåten ;)Hon är ALLTID hungrig, hör mycket till rasen men sen arbetar hon mycket med. Men hon har väldigt lätt att lägga på sig så jag har fått ge mindre mängd torrfoder :( Men med färskfodret så blir hon alltså mer mätt :)

Men jag skall köpa lite annant och berika med, färska grisknorrar och sånt som du tipsade om :)

Hon behöver verkligen få i sig rätt mat för att prestera bra :)



Sen en sak till som jag kom att tänka på :) Det måste ju vara bra på sommaren med färskfoder, de får ju i sig mer vätska då. Speciellt hundar som dricker dåligt!



Hemskt det där med mindre hundar/katter som går med vätskebrist. Hade jag ingen aning om :(



Jag skall länka till din blogg nån dag för det finns mycket intressant läsning som jag tycker att fler borde ta del av. Viktigt detta med fodret!



Sv: Ja väldigt tråkigt :( Fusk att ni har bra väder ;) Vi bor i Ljungskile, på västkusten ca 7 mil från Göteborg.

2011-02-26 @ 12:20:26
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Anna & Nova

Sv: Vad bra att du bekräftade det :) För jag har verkligen upplevt henne som mättare :)

Ja vi bor jättefint här på västkusten :) Men vi har ändå gott om skog så det är perfekt :)



PS: Jag har mailat Hallafoder angående tiaminas, ser fram emot deras svar. Frågade även om det kommer komma fler alternativ med mindre värmebehandlade ingredienser samt mindre av de ingredienserna du tyckte var onödiga!



Ha en fortsatt bra dag :)

2011-02-26 @ 13:10:02
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Anna & Nova

Sv: Japp jag meddelar när jag fått svaret :)

2011-02-26 @ 13:46:58
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Ira & Mio

Ja vet inte hur länge du följt min blogg men Mio har gått på dagis i 3 år snart o de två första åren har han gått på en dagis där det är blandat o han trivde aldrig riktigt då han är rädd för stora hundar, låg ofta under skrivbordet eller i knä på någon personal för komma ifrån de stora hundar.

Nu sen 1 september har han gått på den här småhunddagiset o han STORTRIVS!!! Skönt för mattes hjärta också, han är så glad på morgonarna , stor skillnad än förut..



Ja vetefan hur ofta jag kommer att uppdatera, skrev en gång under julen en gång i januari och sen uppd jag med bilder nyss men inte skrivit ngt. jaa har fortfarande ingen lust.. men ville bara visa lite bilder ändå så därför uppd jag nyss med bilder... vi får se när det kommer ett inlägg, men har du mig i bloglovin så får du ju mess om att jag uppd så du behöver inte kika in för att kolla om jag skrivit ngt eller inte :-)



Mio äter Bravo färskfoder, o det har han gjort sen valp.. har bytt lite olika bland bravo färskfoder men just nu går plus utan vom och vilt hem bäst... så det är de två jag köper mest, ibland blir det plus med vom och kyckling..



2011-02-26 @ 13:57:27
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Ira & Mio

bloglovin är ett bra tips, man lägger in de bloggar man följer på "bevakning" sen kan man välja om man får uppd varje gång ngn uppdaterat sin blogg eller en gång om dagen eller en gång i veckan, superfiffig grej när man följer MÅNGA bloggar, och de som inte uppd varje dag blir lätt man glömmer bort kolla derasa bloggar efter ett tag, ja ett tips bara :) www.bloglovin.com tror jag det heter.

sen kan du oxå se hur många som följer din blogg.

ha en bra dag!

2011-02-26 @ 14:14:07
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Tina & Miracle

(Varit inaktiv på bloggen väldigt länge nu, så svarar först nu:$) - Ja, apropå Barbro Bruhn så kan man vara med på FB-gruppen, Bojkotta B.Bs avel eller vad det heter nu egentligen, samt Pitbullforum.se som har en egen tråd som är hundra sidor lång, bara om henne och hennes skojerier. Där kan du läsa lite mer och eventuellt engagera dig om du vill. Det är dock väldigt svårt att få stopp på den här galna kvinnan tyvärr :(

2011-02-26 @ 18:09:52
URL: http://minmiracle.blogg.se/
Postat av: Cissi

En nackdel är att det är väldigt osmidigt om man ska resa bort. Och att det inte säljs överallt, som torrfoder. Förr fick vi åka ca 40 minuter för att köpa färskfoder.



Jag ger Klass till min hund och det är det absolut bästa! (för honom givetvis) Andra färskfoder blir han otroligt kass i magen av. Torrfoder är samma, vissa har gett han klåda, annat förstör magen. Enda torrfodret han fungerar bra på är Doggy. men Klass är snäppet bättre. =)



Jag är väldigt nyfiken på barf, hade egentligen velat testa det på Skillz men är rädd att det blir alldeles för krångligt. finns det folk som ger 50/50 med barf också, typ torr/färskfoder på morgonen och sen barf på kvällen t.ex?

2011-02-27 @ 09:58:53
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0