På Blocket, American Wolfdog

Wolfdog till salu!
Americanwolfdogs valpar
Två charmiga killar som är 75% Americanwolfdog och 25% schäfer är klara för leverans 19 jan 2011. Vid leverans är de chipade, avmaskade och vet. besiktade samt vaccinerade.
Endast seriösa köpare. Ej till stadslägenhet.
Pris 6.000 kr
?????????????????????????????????????????????????????????????????????
Trodde inte att dess såldes i sverige, naivt va?! (hittar 3 anonser om man söker wolfdog på blocket)
6000 kr för en vargkorning, var kanske lite dåligt beskrivet i annonsen om vad en sådan hund innebär.
Undra om jag ska slå mig själv på fingrarna.
I ett tidigare inlägg skrev jag att folk får välja vilken typ av hund de vill,
men i detta fall har jag svårt att tycka det! En varghund?
Det går verkligen inte sätta en tydlig gräns på åsikter.
Vad är okey, vad är inte, när passerar gränsen, och NÄR är man trångsynt, dömande och okunnig?




Klicka för att se nästa bild
"Wolfdogen lämpar sig väl som aktiv familjehund, bruks, lydnad m.m. Den blir vad man gör den till !"
Finns i Linköping till och med...
Har jag missat ngt eller är inte dessa varghybrider???
American Wolfdog, valp
"Vackra hundar med vänligt sinnelag som tycker om att bli älskade och ompysslade. Lämpar sig till såväl sällskap, drag, spårning samt även till lydnads träning om man så vill. Användningsområdet kan variera beroende på hunden och ägaren. Denna tik är alltid jätte glad, positiv och älskar människor. Vidare van med andra hundar då hon går i flock. Modern är en lydig hund som älskar att vara till lags. Lyssnar på många kommandon."

Bildernas är från blocket och texterna under är kopierade från annonsen. resp. text till resp. bild.
Hur ska man reagera och vad ska man tycka?


Kommentarer
Postat av: Malin

Dom har tyvärr funnits ett tag. Jag har skrivit om blandrasaveln på Fourumet, läs gärna det, trodde att en massa skulle kommentera, att alla blev berörda, men det verkar inte så. Folk som föder upp "renrasiga" utan att registrera valparna gör det ju nästan uteslutet pga att dom inte vill lägga ner pengar på sånt som HD-röntgen, utställningar och liknande eller helt krasst för att dom vet att föräldrarna inte är friska så det är oerhört oseriöst enligt mig men det tycker jag att planerad blandrasavel är oxå. En annan sak är det ju om olyckan är framme och du inte vet om det förrän det är för sent. Men alla dessa avelsannonser på Blocket, där folk med blandrashanar bjuder ut dom för avel, jag blir så arg!

Man måste ju fråga sig varför vissa väljer att föda upp oreg eller blandras, jag menar, vill man vara uppfödare så är det ju bara att bli det, men följ reglerna som alla andra, dom är ju till för hundarnas bästa.

Dom som inte registreras finns ju förhoppningsvis med i Jordbruksverkets ägar-register men det är allt och många är inte ens det. En del försöker ju tom få valpköparna att tro att DET är lika med registrering! Jordbruksverket menar jag.

Usch! Kram

2011-01-13 @ 12:32:48
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Ebba & Molly

Jag vet inte vad jag ska tycka.. Min mamma har stött på en varghydbrid och har inga bra erfarenheter från det.. Men själv kan jag inte uttala mig i frågan, har för dålig koll och känner mig inte insatt. Men det känns en gnutta avlägset.

Kram

2011-01-13 @ 13:04:23
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Anna & Nova

SV: Det värsta av allt är ju att många uppfödare använder sig av fodret RC och pratar så väl om det :( Bara för att det är dyrt och fina påsar så behöver det inte vara bra! RC är ju ett rätt stort namn men det är ju för att de har marknatsfört sig mycket. De ger speciella erbjudanden till uppfödare, skänker en gåva vid köp av foder (ibland). De sponsrar även vissa personer, Fredrik Steen är säkert sponsrad av dem eftersom han talar så gott om fodret i sin blogg! Det är

synd att han skall ge sina hundar sådan mat tycker jag :( Hoppas även han inser någon gång att han är hjärntvättad av RC och byter foder ;)



Det är verkligen super med ett ridhus så man kan få ut så mycket av träningen som möjligt så här års. Ute går inte att träna när det är så halt :(



Jag har en träningskompis som har ett gäng av american wolfdog, hon har dem som draghundar. Men jag har inte så stor erfarenhet av dem fast jag har träffat ett par av hennes och de verkar trevliga fast de, behöver mycket social träning som unga har jag förstått det som.

2011-01-13 @ 15:17:02
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Anna & Nova

SV: Ja det är förvånande att han pratar så om RC, han kanske till och med får betalt för att ge sina hundar fodret ;) Jag är övertygad om att han visst kommer märka stor skillnad på sina hundar om han byter foder!

Jag kommer aldrig tillåta mig själv att hjärntvättas av RC eller motsvarande foder igen ;)



Kram

2011-01-13 @ 16:15:44
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Malin

Sv. Ja, det är varghybrider, det värsta är ju att det krävs en HEL del av ägarna om man ska äga en sån men nu så säljs dom till höger och vänster.

Har en bekant utanför Mantorp som har, vet inte om hon föder upp men det gör hon säkert.

2011-01-13 @ 17:49:14
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Elons matte

Jag har sett att de har haft valpannonser förut också. Har kikat in på din sambos sida och skriver där också ibland : )

2011-01-13 @ 21:08:18
URL: http://cockernelon.wordpress.com
Postat av: Åsa Nilsonne

Såvitt jag vet är det olagligt att sälja/äga varghybrider i Sverige. Skicka annonsen vidare till polisen/jordbruksverket är mitt tips - jag har gjort det för något år sedan, fick dock inget svar.

Möjligen kunde man testa att anmäla Blocket för instiftan till brott om de lägget annonser om hybrider??

2011-01-16 @ 19:55:07
URL: http://valpenborderline.blogspot.com
Postat av: Kersti Kilman

JAG VILL GÖRA ETT INLÄGG OM AMERICAN WOLFDOG OCH JAG FÖRESLÅR ATT NI GÅR IN PÅ www:mywolfdog:com OCH ÄVEN PÅ USAW OCH SKRIV GÄRNA WOLFDOG EFTER. dET ÄR EN GAMMAL RAS OCH INGA VARGHYBRIDER OCH KOMMER FRÅN ETT ANTAL LINJER I sVERIGE MYCKET TREVLIG ATT HA ATT GÖRA MED. mEN OM MAN KÖPER EN AMERICAN WOLFDOG SÅ SKALL DU HA EN STAMTAVLA SOM GÅR OMKRING 6- ÅTTA LINJER BAK OCH ATT UPPFÖDAREN HAR ETT UPPFÖDAR NR I USA OCH I BOTTEN HAR HUNDARNA MAKENZIE VARG OCH POLAR VARG I SIG OCH MAMALUTE OCH SCHÄFER. jAG HAR TRE OCH DE ÄR EN UNDERBAR FAMILJEHUND. kERSTI

2011-01-21 @ 18:06:16
Postat av: Klara

american wolfdog är världens underbaraste ras och jag rekommenderar dig verkligen att åka och träffa en ! det är svårt att med ord förklara en american wolfdogs personligheter och dess underbara sinne med ord så föreslår att du åker och träffar en!



här kommer en bild på min :

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs680.snc4/62018_435835274859_525414859_4909028_3512435_n.jpg



hon är ett år och blandning mellan american wolfdog och schäfer!



nöjd?

2011-02-01 @ 22:49:28
Postat av: Denize

Hej!



Min Freya är syster med wolfdogen på bilden längst ner och jag är urbota trött på denna förföljelse av wolfdog ägare. Freya är den lugnaste, smidigaste, fredligaste hund jag nånsin haft! De är inte aggressiva, de är inget av vad man påstår att de är. Skaffa lite kunskap innan ni sprider elaka rykten kring raser. Att American Wolfdogs inte är reggade är för att SKK inte erkänt rasen som renrasig. Därför får man registrera hos jordbruksverket, alla hundar är besiktigade och genomgår samma koll som alla andra hundar. American Wolfdogs är registrerade i USAWA United States American Wolfdog Association - de är friska hundar, stabila och har urhunden i sig. Kommer aldrig skaffa nån annan ras, detta är den ultimata. och Ja den lämpar sig för precis allt.

2011-02-04 @ 22:08:23
Postat av: elin

Jag har en American Wolfdog och vill hålla med alla som skriver att det är underbara raser!!!! En av de trevligaste raserna jag någonsin haft!!

Ni som skriver att det är olagliga och vill skicka anmälningar kors och tvärs bör verkligen kolla upp FAKTA innan man ens uttalar sig om detta.

Wolfdogen är laglig att ha i Sverige, den inte är erkänd som renrasig utan går under betäckningen blandras. Självklart finns det oseriösa uppfödare men de jag känner till är 3 st mycket seriösa ,här i Sverige. En American Wolfdog är en mycket trevlig,snäll och lojal hund. Lugna och familj kära med ett otroligt bra psyke!!

2011-02-17 @ 00:24:20
Postat av: batzeba

jag har nyligen skaffat en wolfdog och det är den härligaste hund jag nådonsin haft att göra med!!!

hon är otroligt mån om sin familj och är så pigg på att lära o göra rätt. vi har 2 andra hundar, en stor o en mini. de är bästa kompisar och hon är otroligt sällskaplig o flocken betyder allt.

så ta o träffa wolfdogs innan ni uttalar er!

en mer snäll, godmodig o familjär hund får man leta efter.

2011-02-21 @ 22:19:50
URL: http://raggarhasan3.blogspot.com
Postat av: Bekkax

Om du kollar upp skillnaden mellan vargHYBRID och Wolfdog så kanske du ser att efter 5.e generationen utan inblandning av varg, kallas det för hund! Dessa hundar är allstå ingen hybrid. Jag har 9st American Wolfdog. Har även Schäfer. Men, måste säga som de andra... finns ingen mer underbar ras ;)

2011-03-26 @ 09:19:02
Postat av: Alice Krona

"Man måste ju fråga sig varför vissa väljer att föda upp oreg eller blandras, jag menar, vill man vara uppfödare så är det ju bara att bli det, men följ reglerna som alla andra, dom är ju till för hundarnas bästa."

Hundarnas bästa är väl knappast att avla fram schäfrar som dör efter några år på grund av alla sjukdomar. Eller mopsar som knappt kan andas på grund av den intryckta nosen? Bättre att avla på lite sundare hundar tycker jag, vare sig det blir renrasiga eller blandraser. Hund som hund, rätt hund till rätt ägare så blir det finemang.



För övrigt så läser jag allt jag hittar om American Wolfdogs, men jag litar endast på de som har rasen eller har träffat den. Verkar vara helt underbara hundar måste jag säga!

Jag som ska bli polis bör kanske skaffa mig en och ändra på det dåliga ryktet?

2011-05-01 @ 17:47:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0