Vi Svarar :D

Becca & Olga svarar ;)
Vilka köper ni mest? är det inte riskbellt att ben fastnar i halsen? liksom ska de äta upp hela benet också eller bara kött?
// Linda och Azi

Svar: Vet inte riktigt vad du menar med "Vilka vi köper mest", men om det är ben du menar så är det mest broskben av gris, knorrar, kalkon skrov/halsar, kyckling skrov/vingar, revben från hjort och lamm. Just för att dessa är väldigt mjuka och det jag känner mig tryggast med att ge. Mjuka ben är mer lättsmälta, skonsammdetare för tänder och mindre risk för tandfrakturer än om man ger hårda märgben från nöt.
De benen jag har nämt är också RBK, vilket betyder råa köttiga ben och består av en stor andel kött med
Märgben brukar det bara sitte lite lite kött på och brukar häller inte ges som en måltid, utan mer för stimulans.
Klart det finns en risk med att BARFa, tråkiga saker händer ibland, Det finns både djur som dött av benflisor och de som kvävts på torrfoderkulor i halsen. Men med mycket kunskap så kan man unvika och minimera eventuella risker.
Man kör ju inte bil innan man tagit körkort ;)
Det allra farligaste (med allt man håller på med) är okunskap, det gäller att sätta sig in i det man gör och alltid vilja lära sig något nytt.
*Det är viktigt att hunden verkligen krossar hela benen och tuggar ordentligt och inte sväljer stora bitar, hjälp isåfall hunden genom att hålla ben eller testa olika typer av ben för att se med vilka hunden tuggar bäst. Verkar hunden endå inte vilka börja tugga rekommenderar jag att man håller sig till broskben så gott som det går (knorr tex).
*En vanligt förekommande sak som jag märkt när jag pratat med andra som BARFar är tandfrakturer, så märgben från nöt brukar sällan rekommenderas eftersom tänderna gärna spricker innan benet gör det.
Ja de ska äta upp hela benen (ben är jätteviktigt i BARF). Men skulle inte rekomendera att någon hund ska äta upp en märgben helt för de är ganska svårsmälta för många och som jag tidigare sagt, frukstansvärt hårda.
Men revben, vingar, skrov, knorrar och andra ben, ja där ska de äta hela benen.
Tänk bara på att inte ge för mycket ben åt gången eller mkt i flera dagar i rad. Hunden kan bli förstoppad av för mycket ben så kött och inälvor är jätteviktigt i kosten. Jag brukar ge Olga RBK (råa köttiga ben) eller ben varannan dag och kött/inälvor varanndag så magen "hinner hämta sig" och bajset mjukar lite igen, men kom ihåg BARF-bajs är alltid hårdare är torrfoderbajs. De som äter Barf gör också kortare mörkare kluttar ;)
Har hunden fått väldigt mycket ben blir bajset väldigt hårt ljust till vitt och lite grusigt från all kalcium som inte hunden kunnat ta upp. Då är det bara att ge mer kött, mindre ben och vill man ha lite fart på en hård mage funkar frukt utm :D
Kom ihåg: Bajset är en BARFares bästa vän! Börja titta noga på hur avföringen ser ut, den säger massa om hur hunden tar upp det den får och vad man behöver ge mer/mindre av.
Hårt bajs = mindre ben och mer kött & inälvor.
Vitt bajs = För mycket ben, ge mer kött istället.
Löst Bajs = För lite ben, kan också bero på för mycket inälvsmat som lever. (Tänk på att lever akn överdoseras och orsaka A-vitaminförgiftning)

Kommentarer
Postat av: Cissi

jag måste få fråga om det du säger att hunden ska tugga benen noggrant... jag fick hem några ben från lamm för några veckor sedan. Skillz, som alltid har varit glupsk, tuggade loss ganska stora bitar ibland som han svalde hela. jag frågade då en tjej här i stan som barfar om inte det är farligt. tänkte främst på om de kan fastna någonstans. men hon sa att det inte alls är något problem, inte alls farligt. för det som inte får plats nere i magen eller på vägen dit kommer snabbt upp igen.



men man bör alltså ändå undvika sådana ben om man har en glupsk hund? jag har ju ingen koll alls på vad som kan hända nere i magen på en hund.:P det enda jag vet är att tillagade ben kan förstöra mycket i mage och tarmar, men hur fungerar det med råa ben?



nu blev det kanske mycket osammanhängande babbel, men du kanske förstår ändå. :P

2011-03-06 @ 11:39:27
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0