Hopplös, någon som vet vad jag pratar om?

Ibland (ibland ganska ofta dessutom) känner jag att Olga är ganska hopplös. Hon kan inte göra det, och inte det och inget annat häller. Hon får ta all skuld för att vi båda misslyckas. Det är ju inte hon som ställer för höga krav, utan jag.
Jag vill för mycket av henne många gånger och hon är ju knappt två år, dessutom ganska barnslig.
Jag jämför henne hela tiden med min förra cocker, min älskade Simba, som var helt perfekt.
Men hon är ju inte Simba, hon är Olga, en helt annan hund.
En mycket speciell hund som jag älskar, men endå är jag väldigt orättsvis mot henne då saker inte går som jag vill och förväntar.
Jag måste lära mig att acceptera att Simba var Simba och Olga är Olga.


Men endå, mina stora drömmar om att vi ska bli stora innom lydnad, agility, utställning, kommer det hända eller drömmer jag för stort? Klarar Olga av det? Klarar jag av det? Klarar vi av det?
Många gånger tycker jag synd om henne, att hon har fått en matte som inte förstår henne för den hon är.
En matte som stirrar sig blind på meriter och vill så mycket så fort?!?!
Men ibland då är jag riktigt stolt och känner att vi är på rätt väg även om det går långsamt.
Två timmars promenad vid stångån idag och vi mötte 10-15 hundar (skojjar inte, var skit fint väder så alla var ute)
och hon var helt otrolig. Superfin kontakt, jätteglad, uppmärksam och super duktig när vi tränade fot! :D
Separationsångesten går med framåt, nu kan hon vara själv upp til 1 tim och 30 min om hon är med Disney, annars ngt kortare. Hon sover och är tyst och kan faktiskt slappna av ganska bra även om hon piper till emellanåt.
Det finns de som jag göra detjag försöker både bättre och snabbare, men Olga är så duktig endå som gör sådana framsteg med mig :D
Det gäller att se åt de stunder man lyckas, istället för de då man misslyckas!


Kommentarer
Postat av: Madde o Teddy

hej! Jag var på en infokväll med SSRK i måndags och den handlade om vad hunden och föraren sk aklara för att gå ut i olika tävlingar. Hon sa bla det att man inte ska ha bråttom fram utan man lyckas bättre om man tar det i lugn takt. Samt att man skulle sätta upp delmål i stället så att man känner att man klara det och inte känner sig misslyckad. Ett litet tips bara och som sagt se Simba som Simba och din tidigare hund för sig. Vet att det är lätt att jämföra . Men vi mäniskor är ju inte lika våra syskon eller vänner i allt. HA en skön söndag.Hoppas att du inte tar illa upp för vad jag skrivit för det är absolut inte meningen utan det är bara ett litet tips. Madde

2011-03-06 @ 08:04:12
URL: http://teddyomatte.blogg.se/
Postat av: ulf

Bra inlägg. Visst känner man igen sig. Det är mänskligt att jämföra men inte så smart. Du verkar ha insett att en ny hund är också en ny individ med egna möjligheter,styrkor och svagheter.

Ska titta in här ibland.

Ha det gott och lycka till med din fina Olga.

Ulf

2011-03-06 @ 08:53:38
URL: http://schferliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0