Letar hundkurs

Jag och husse spanar efter en skojj hundkurs att gå under våren och på ostrahundskolan.nu fann massa roligt att välja på! Dock blev jag totalt avslagen av dessa svar de har på hemsidan;

Fråga: Vad ska jag ha för halsband till min hund? Måste jag ha strypkoppel? Kan jag inte skada hunden med ett sådant?

Svar:Jag tycker att om hunden drar i kopplet, då ska du ha strypkoppel. Jag tror att du gör hunden mer illa om du har ett halvstryp, eller ett vanligt halsband. Du ska inte låta hunden dra i dressyrhalsbandet, utan knyck till i kopplet innan det sträcks. Samtidigt som du berömmer När du köper ett stryphalsband ( Dressyrhalsband) så ska det vara så litet, att det precis går över huvudet.Då får du bättre efekt, och hunden lär sig snabbare.


Fråga: Hur ska jag göra för att min hund ska sluta att dra i kopplet?

Svar: Köp ett dressyr halsband ( Strypkoppel i nylonliknande material ) Halsbandet ska vara så stort att det precis går att ta av. Inte med besvär. Om det är större, så får du inte rätt effekt. Ha ett läderkoppel på ca 2 meter. Släpp ut hele kopplet. Innan kopplet sträcks, så säg "sakta" samtidigt som du "knycker" till i kopplet. Inte rycka, så att hunden flyger tillbaka. fortsätt att gå hela tiden i normal fart. När du "knycker till, så håll kopplet med båda händerna på ett och samma ställe. Du får ett mer distinkt knyck då. När hunden är på väg att dra igen, så säg sakta och ta i lite hårdare, innan kopplet sträcks. Beröm samtidigt som du knycker till. Meningen är att hunden ska känna var kopplet hänger på sidan av den, när knycket kommer. Om kopplet är högt upp på sidan, så ska hunden gå närmare dig, så att kopplet är längre ner på bogen. Det blir mer konkret för hunden.


Detta går emot mina värderingar så mycket så vill nog inte längre anmäla mig dit. Får se hur jag gör, men i slutändan så är en tränare som värderar så här inte rätt för oss.
Tycker inte strypkoppel och "knyck" är en försvarbar metod och absolut inte en lösning jag skulle ta till!
Det är viktigare att hitta rätt instruktör än rätt kurs!

NÅGON SOM HAR ERFARENHET AV OSTRAHUNDSKOLAN?
Hur fungerar de i praktiken?


Kommentarer
Postat av: linda & azi

om jag vore du skulle jag inte anmäla mig dit, om jag ser nån hemsida som jag får dåliga vibbar eller de minsta konstig känsla hoppar jag över att ens anmäla mig. det är slöseri att gå dit med massa pengar och sen bara blir sur på instruktören.

2011-03-15 @ 08:48:39
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: anna freddie å bilbo

Vilken hemsk skola :( mina pojkar gillar skolor där man får godis och beröm :))

2011-03-15 @ 09:04:33
URL: http://jakiya.blogg.se/freddiebilbo
Postat av: Ebba & Molly

Den skulle jag skippa..

2011-03-15 @ 18:24:19
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag har gått på Östra Hundskolan och där är det godis och beröm som gäller. Samt att man har kontakt med sin hund vid hundmöten osv. Jag har inget att klaga på den hundskolan. Men sedan tycker man olika om det mesta här i livet. / Madde

2011-03-17 @ 11:09:54
URL: http://teddyomatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0