Bytt foder

Nu har Olga bytt frukost! (kvällstid BARFar hon fortfarande, som vanligt).
Vi har valt att köra på Magnusson Meat and biscuit.
Innan körde vi på Pro Plan men tycker inte om allt köttmjöl och konstiga ingridienser, sen är det ju utlänskt också.
Jag vill gynna de bra svenska foder som finns! Speciellt nät vi har flera som är så bra!
Tappar liksom förtroende för foder som innehåller så mycket konstigheter som jag inte kan förklara vad det är.
Och eftersom jag BARFar är jag nog lite extra noga med att innehållsförteckningarna ska vara så "naturliga" som möjligt!
Just därför jag valde att BARFa i första taget, för att veta vad Olga fick i sig och att det hon fick i sig var rena råvaror.

Fodret innehåller hela 50% färskt kött, vilket är sjukt mycket för torrfoder!
Inget köttmjöl här inte! Vilket jag också tycker är viktigt, jag vill ju att Olgas mat ska vara så lite processad som möjligt med så få konstiga ingridienser som möjligt!
Det är också ugnsbakat vilket är skonsammare för råvarorna.

Råvarorna är av svensk ursprung och innehållsföreteckningen är så här kort!
Färsk köttfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, färska morötter, potatisfiber
Ser du något du inte vet vad det är? Nej trodde inte det häller;)

Olga tycker det är jättegott och hitills fungerar det även som belöning när vi är ute och går!
Fodret är häller inte sprutat med fett och smakämnen.
Ni kanske har känt att av vissa kulor blir man alldeles kladdig om fingarna efter att hanterat det.
Det är för att dessa är lackerade med smakämnen osv.
Tycker inte priset är så farligt häller, tror vi gav strax under 500 kr för 15 kg. :)

Vad får era hundar???


Kommentarer
Postat av: Elons matte

Elon har fått den gröna Pro Plan-påsen, men den var så dyr och Elon åt lite dåligt av den, så nu kör vi faktiskt med vanligt Pedigreefoder, fast ev. får vi byta det med, för han har mer klåda tycker jag av det fodret.



Kommer du på söndag klockan 11, till julkul med hund ? Se mer på Elons blogg, längst ner. Skulle vara kul att ses.

2010-12-01 @ 23:01:45
URL: http://cockernelon.wordpress.com
Postat av: Elons matte

Har du någon gång varit vid Tinnerö och Rosenkällasjön ? Då åker du förbi flera fotbollsplaner och svänger till vänster för att komma dit, här kör du rakt fram in på en grusväg istället. Hoppas ni kan komma, skulle vara kul att träffas och roliga aktiviteter är det också : )

/Carola med Elon

2010-12-02 @ 15:22:55
URL: http://cockernelon.wordpress.com
Postat av: Susanne och Chanel

Det där låter ju som en bra foder, men är bitarna stora? Jag vill gärna byta foder till min lilla tjej, men tyvärr har många foder jättestora bitar och om man har en Chihuahua så vill man helst ha mindre modell foderbitarna. Visst, man kan ju dela på fodret, men det känns inte så jättekul även om det kanske är enda alternativet.



Förresten så frågade du i min blogg var Chanels julstrumpa kommer ifrån och jag tror att den kommer från Dollar Store. Chanel fick den av sin "mormor" :)



Trevlig helg!

2010-12-03 @ 12:21:02
URL: http://chihuahuanchanel.blogg.se/
Postat av: Annica, Älsa o BollnäsTrollet

Hej svejs!

Håller på nu att byta till Magnussons åt Ästher BollnäsTroll, ska bli kul att se hur hon funkar på det, jag hade det till min förra hund....nackdelen med detta foder är att dom oftast skiter massor.=) men det kanske inte alla gör, men hört många som gör det!Jag testar light varianten då Trollet är kastrerad,

ha en trevlig lördag:)

2010-12-04 @ 10:26:28
URL: http://leonland.bloggplatsen.se
Postat av: Katarina, Nanna & Leia

Jag ger mina Standardt original - det är också svenskt men utan vete.

2010-12-05 @ 07:37:42
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: Towe L Ottosson

Hej Hej !

Ja det är inte lätt med foder.

Vi har med provat en massa dyra men han blev bara lös i magen å det är ju inte kul å vissa ville han inte äta bara.

Så vi använder Doggy.

Jag har provat cockerfodret med man vill ju ge det man tror är bäst å det gör man ju med Dyra foder.

Skall se fall jag kan hitta sådan värme kudde att ha när Ricco´s Lillebror kommer kan ju vara mysigt för honom att ha värme.

Regnstället är så fint.

Ha det gott.

Klappa Olga lite extra från Ricco!



Mvh Towe & Ricco

2010-12-07 @ 09:04:23
URL: http://cockettsriccardo.blogg.se/
Postat av: Cruellas sida

Ella tjorvar med maten igen...och jag håller på att bli galen!

2010-12-09 @ 20:59:10
URL: http://crllaue.blogspot.com
Postat av: Åsa Nilsonne

Jag blandar olika sorters torrfoder - just nu valp/juniorfoder för små raser och ger det som tillskott till Nemi. Annars får hundarna Oskars helfoder på tub som basmat, och till det kyklingvingar, kött av olika slag, resterna av våra middagar (tar även med mig hem när jag ätit ute). Jag tror nämligen att det är bra med variation, i motsats till hundmatstillverkarna som ju anser att hunden bara ska äta just deras torrfoder. Vidare gillar Zelda, men inte Nemi, råa morötter. Båda äter gärna äpple, sharonfrukt och annat smått och gott.

För att inte tala om blodpuddinggodis, annnat godis som går åt i mängder, och till sist allt hundarna hittar på gatan - mest pommes frites (bor nära McDonalds), halva hamburgare, halva kanelbullar osv...

2010-12-11 @ 08:08:54
URL: http://valpenborderline.blogspot.com
Postat av: Kikki

Mina äter proplan lax och ris! Supernöjd!!

Tänk på att när det står 50% färskt kött så blir det tyvärr inte 50% kött i fodret då färskt kött innehåller mycket mer vatten!! Så räknat man ut den faktiska animaliska protein halten så blir det inte så mycket!



Och ja magen är min :) jätte mysigt men nu vill theo o Tilda att lillebror anländer snart!!!:)

2010-12-13 @ 12:40:43
URL: http://theotilda.blogg.se/
Postat av: Anna Posh Pooches

Vi blandar hemlagat kött med JWB, Nutro & Orijen till alla tre :D



Har du sett den här sidan? Jättebra och 'mat'nyttig information!



http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/index.php

2010-12-15 @ 14:10:48
URL: http://poshpooches.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0