Olga halv-BARFar

En del kanske missat att Olga är en halv-BARFar hund.
Hon får alltså Pro Plan på morgonen och BARF på kvällen.
För er som inte vet vad BARF är så står det för Bones And Raw Food eller Biologically Appropriate Raw Food .


Redan när jag började läsa om denna moteden kändes den helt rätt.
Man använder sig att fräscha råvaror, inga tillsatsämnen, och jag får mer kontroll över vad Olga äter.
När man också tänker på det faktum att torrfoder är ett ganska nytt påfund (torrfoder kom till Sverige på 60-talet) känns BARF ännu mer rätt då hundarnas matspjälkningssystem, precis som vårt, mår bäst av fräscha obesprutade naturliga råvaror.
Anledningen till att vi halv-BARFar är att jag vill läsa på mycket mer innan jag går över helt men har också funderat på att gå över till Vom og Hundmat på morgonen. Detta är ett färskfoder utan tillsats av spannmål.
Olgas frys med bland annat mald nöt, kalkon och vom.
Kycklingvingar, hjärtan, lever, kaninmage och grönsaker.
(JÄTTEVIKTIGT att vingarna ges råa).
Ett exempel på hur hennes kvällsmat kan se ut, rå oxsvans, mumms!
Många är rädda för att komponera sitt eget foder av rädsla för att hunden inte ska få i sig alla näringämnen.
Jag är en av dem...
Men ju mer jag lär mig ju mer övertygad är jag om att det inte behöver vara så svårt.
Inte är det bara foderindustrin som vet just vad min Olga behöver och mår bäst av?
Jag menar, endel foderföretag har ju tex vitlök i sin foder och som många vet ger lök giftverkan hos hundar och kan orsaka anemi, detta gäller ALLA löksorter!
Stor mängd en dag eller liten mängd varje dag under längre tid kan vara väldigt skadligt.
Och det ska väl inte vara mycket svårare att föda sin hund rätt än det är att föda sig själv och sina barn!
Jag tror inte det behöver knölas så dant!
Alla måste vi ju må bäst av rena, naturliga råvaror!



Skillnader jag märkt på Olga
Vi har hållt på med självkomponerat foder i över en månad och jag har märkt stora skillnader redan nu!



Vi börjar med Olgas kräkningar.
Hon har kräkts väldigt mycket under sitt första år, då ren galla och magsaft.
Ibland flera gånger i veckan men det har skiftat.
Efter en hel del läsning fick jag reda på att dessa kräkningar kan bero på dålig pH-balans i magen.
I hundfoder finna ju väldigt lite eller inga bas-bildande ämnen vilket kan göra magen till en översur miljö.
Men då vi börjat med BARF har dessa kräkningar helt slutat!
HELT UNDERBART!
Är orsaken den jag tidigare beskrev så kan detta bero på det nya intaget av frukt och grönt.
Frukt av olika sorter är i sig surt men då det reagerar i kroppen bildas basiska ämnen vilken kan hjälpa försurade kroppar.


En annan sak är att Olgas alla diarré attacker försvunnit!
Precis som min förra hund Simba fick Olga mega Diarré så fort hon åt något annat än sina torra kulor.
Jag har alltid tänkt att, aja de är väl känsliga i magen...
Men nu säger det mig istället att torrfodret möjligen gett dem båda ett utarmad och irriterad tarmflora.
Magen har ju bara fått smälta sterilt torrfoder och inget stark flora har byggts upp och immunförsvaret är lågt.
Eftersom Olga nu äter alla möjliga råvaror utan att få den minsta diarré så säger det mig att hennes tarmflora och immunförsvar har blivit starkare!
Här kan ni läsa lite om Olgas diarré historik ;)
http://sweetolga.blogg.se/2010/february/invigning.html#comment
http://sweetolga.blogg.se/category/recept.html



Avföringen har också ändrat karaktär!
Hundar som går på torrfoder kan ofta ha ganska ljus och mjuk avföring (inte lös alltså, vi pratar fortfarande korvar).
BARF hundar har dock ofta mörkare och betydligt fastare bajs, mindre bajskorvar och generellt så bajsar de också mindre.
Precis som Olgas fall.
De fastare korvarna stimulerar analsäckarna vad varje "bajsning" och vätska trycks ut.
Det medför en mindre risk för analsäcksinflamation och andra relaterade problem.


Tandsten!
Olga har haft en del tandsten och jag tycker inte detta ska vara något som ska bekymra en ägare till en unghund.
Tansten tycker jag hör hemma hos gammla hundar!
Ja nu iaf så har randen med tandsten försvunnit av sig självt utan att jag borstat eller skrapat tänderna.
Innan har jag skrapat tänderna ett par gånger, vill inte ha den minsta lilla rand med tansten för det kommer ju bara växa!



Aptit!
Ja nu tycker hon
tveklöst att maten är god!!


Öronvax!
Nu för tiden har hon en mindre produktion av öronvax och hon blir inte längre så kleggig i ytterörat!
Dock har jag inte funnit någon information som tyder att detta har med nya dieten att göra, men det är inte en omöjlighet att kroppen reagerar med mindre kroppsvätskor och flöden på den nya dieten.


Hull!
Jag har alltid haft problem att få upp Olga i hull, hon har varit väldigt smal hela tiden och ätit precis så mycket hon behöver för att inte försvinna.
Nu, om jag får säga det själv, har hon fått en väldigt fin mjuk figur.
Hon är inte kotig men OBS hon har fortfarande en fin midja :D
Efter att faktiskt själv sett dessa enorma förbättringar är jag helt övertygad om att olga mår bäst av så naturlig och orörd mat som möjligt!



Salmonella
Många kanske tänker; rå mat, men salmonella smitta då?
Enligt undersökningar så kan en frisk hund inte själv insjukna i salmonella men de kan bära smitta i sin avföringen.
Test har gjorts då hundar fått äta 100% salmonellasmittat kött men bara 1/3 (ca 33%) av försökshundarna har visat på salmonella i avföringen.
Hunden är då ganska bra på att bryta ner salmonella i magen och munnen (detta gäller såklart helt friska djur).
Köper man då bara svensk kyckling minskar man ev. risker ytterligare!
Med tanke på att man kan finna/har funnit salmonella även i hundfoder gör mig inte mindre säker på att rå kyckling fungerar :P
Ja jag är i alla fall jättenöjd med resultaten och de har övertygat mig ännu mer om att jag är på rätt väg, men jag har mycket kvar att lära!

Om du har någon fråga så tveka inte, jag ska försöka svara så gott jag kan! :D

Kommentarer
Postat av: Kikki

tycker det låter intressant! Jag är annars väldigt glad i att ge torrfoder.

Min undrar till dig som har läst på lite! Hur blir det med hundar som har lätt för att gå upp i vikt, hur vet man att man inte ger för mycket el. för lite?

Sen har jag en kräsen dam, tror säkert hon hade ätit barf-maten utan tvekan men hade hon inte då slutat äta torrfodret helt tror du?Torrfodret är så mycket enklare att hantera!



o ang din kommentar i min blogg, tilda åker cabbe på bilden och skönast blir det om vi rullar ner rutan så hon kan stoppa ut nosen och njuta :)

2010-06-28 @ 17:29:49
URL: http://theotilda.blogg.se/
Postat av: linda & azi

näää dummisen sjunker inte :)

2010-06-28 @ 18:53:51
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Bamse och Valle

Jo det var alldelens härligt att ligga så där på gräsmattan. Stigen med stenarna är våran egen ner till stranden. Den gjorde Husses pappa, 1963. Detta är vårat paradis på jorden. Ha det så bra

2010-06-28 @ 18:54:47
URL: http://mrbamse.bloggagratis.se
Postat av: Carina

Vad intressant det var att få veta lite mer och hur Olga har förändrats i och med denna föda.

2010-06-28 @ 19:14:29
URL: http://tysonochganget.blogspot.com
Postat av: Kikki

nej torrfodret lämnar jag inte, men det ser gott ut att få en oxsvans ibland :)

har redan nu problem med min ena hund, hon tramsar så med torrfodret och min tanke va att hon kommer tramsa ännu mer om hon vet att de kommer nått godare till kvällen :)

finns många åsikter om barf, jag tycker bara det är intressant att läsa!

2010-06-28 @ 20:02:39
URL: http://theotilda.blogg.se/
Postat av: Elin

Tack för du delade med dig av all info =)

2010-06-28 @ 20:18:36
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Ja det där med maten är ett gissel...skönt att Olga mår bättre och det är ju huvudsaken. Själv skulle jag aldrig orka grejja med allt detta och så har vi inte platsen för att ha all mat hemma,frysen är så pyttig så det rymms knappt mat till oss!

Svennis är inte en lagottobebis, han är en Toypudel som matte kör lagottoklippning på eftersom hon ju även har en lagotto:)

ha det gott!

2010-06-28 @ 22:02:38
URL: http://minahundarochjag.blogg.se/
Postat av: Cissi

sv: han gillade Klass också, jag menade att han äter det mesta. man behöver inte oroa sig för att man tar hem ett foder som han sen inte äter. :)

2010-06-28 @ 22:16:05
URL: http://ceciliakaye.blogg.se/
Postat av: Rebecca- Foto, hundliv, shopping, moster & kärlek

Bara undrar, du gillar väl puppia selar?

Säljer en helt ny med lapp i min blogg nu...



http://jagrebeccamirjamkarin.blogg.se/2010/june/puppia-sele-saljes.html#comment



Kram

2010-06-28 @ 22:34:11
URL: http://jagrebeccamirjamkarin.blogg.se/
Postat av: Anna

sv: Tack så mycket =)

Jag är så imponerad av alla som barfar sina hundar istället för at ge dem en skopa torrfoder =) Intressant att läsa om Olgas förbättringar =)

Ha det bäst!

2010-06-28 @ 22:34:35
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Åsa Nilsonne

Så intressant! Tack för info - jag håller så sakteligen på att gå ifrån torrfoder, roligt att detta fungerat så fint hos er! Det måste ju också berika hundens vardag att få olika sorters mat - olika smak, olika konsistens - så att måltiderna blir intressanta.

Apropos steril mat - min Zelda får äta nästan allt hon hittar på gatan (bor i centrala Stockholm) varav en del verkat vara långt ifrån sterilt, och hon har aldrig några problem med magen...

2010-06-29 @ 07:46:57
URL: http://valpenborderline.blogspot.com
Postat av: Malin.T

Oj, vilken vetenskap, tänk så lite man vet!

2010-06-29 @ 08:00:27
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Sussi

Det där låter ju jättebra. När tid finns ska jag läsa lite mer om det där..

2010-06-29 @ 09:20:44
URL: http://allt-om-inget.bloggagratis.se
Postat av: Anneli + vavvorna

Intressant läsning om BARF.



svar: nej, det är ingen riktig BIA-bädd, en något billigare variant. Men absolut lika bra. Har haft den i många år.

2010-06-29 @ 11:01:53
URL: http://c
Postat av: Milton

Mycket intressant läsning,just det där med kräkningar, vet inte hur många gånger vi varit till vetten och de säger alltid att det är halsfluss!!och matte har inte trott på det.Utan sagt att hon tror att det är väldigt stark magsyra som jag fått ont i halsen av. Vad kan man köpa BARF, matten gör alltid egen mat till mig och i så fall kan man blanda ut, är det som ett torrfoder. Taxgos Milton

2010-06-29 @ 13:01:07
URL: http://taxenmilton
Postat av: Anna

sv: Tack så mycket =) Ja solnedgången var magisk =)

Stackare som har varit sjuk hela midsommar :( Hoppas att du blir bra snart. Krya på dig!

2010-06-29 @ 15:34:47
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: Anonym

sv: okej D:

2010-06-29 @ 16:27:35
URL: http://amalosandra.blogg.se/
Postat av: E M M A

sv: hehe aa :)

hur mår du idag då?

2010-06-29 @ 17:54:40
URL: http://lifebyemma.webblogg.se/
Postat av: Jeanette o lilla Rick

Sv: tack =D

2010-06-29 @ 18:23:07
URL: http://mffhunden.blogg.se/
Postat av: Elons matte

Elons blogg är aktiv igen : )

Vår lilla Ior är tyvärr sjuk just nu. Inget kul alls. Läs gärna mer på bloggen.

Hälsningar Elons matte

2010-06-29 @ 21:34:44
URL: http://cockernelon.wordpress.com
Postat av: Lena

Hej! Du skriver nedanstående:

"Test har gjorts då hundar fått äta 100% salmonellasmittat kött men bara 1/3 (ca 33%) av försökshundarna har visat på salmonella i avföringen."

Var har de testerna gjorts? Det kan vara intressant o se om det gjorts andra tester också? Lena

2010-07-03 @ 09:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0