Apportör

Jag och husse satt och prata härom dagen om Olgas apporteringförmåga.
Hon har ju aldrig varit någon spontanapportör och vill ofta springa ett par varv innan hon kanske lämnar av förmålet i utbyte mot godis.
Hon tycker det är roligast att apportera med sig själv så att säga.
Då berättade Rickard att sådana hundar sällan blir lika bra praktiska apportörer till skillnad från spontanhunarna.
Men du husse, tänkte jag och sa:
- Vad tror du Olga skulle tycka om jag drog med henne ut på ett blött fällt i mörkret där det blåser och är kallt.
Och sedan till råga på allt ber henne att springa i geggan för att hämta äckliga döda fjäderfän!!
Hon skulle tro att jag fått en skruv lös! Haha
Hon hatar att bli blöt och kall.
Fåglarna är g(r)oose.
Neee vi håller oss till agility och lydnad;) Sen är det ju kul om hon blir lite bättre på att apportera på tomten :D


Kommentarer
Postat av: Madde

Hej! Du kan läsa om dom nya utställningsreglerna på SKK.s hemsida. Ha en skön helg.

2010-11-05 @ 05:49:34
URL: http://teddyomatte.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är spännande med apportering! Elba var sk spontanapportör, men det tog iallafal 1 års träning innan hon fattade att vi vill ha tillbaka grejerna NU! Ett tips som jag har fått är att ha två av samma och kasta alternerande för att lära hunden att det är bråttom in, eftersom det kommer mer trevligheter farande (belöna arbete med mer arbete). Man får då jobba på själva avlämningarna sedan, när hunden kommer in snabbare och tycker att apportering är kul.

Vi har lyckats med dummies och kall fågel, men om det kommer till alldeles färsk varm fågel är det svårt för Elba. Vi har tränat för lite på det än helt enkelt.



Jo, här står hindren kvar, fast banan är stelfrusen så det är inget för hundar som har fått upp farten i agilityn. Då blir det nog ont i tassarna...Vad bra att det går att sänka A-hindret, det hada jag ingen aning om. Jag kan absolut ingenting om agility. Ska leta upp en kurs framöver, det verka så attans kul :)



Heja på med apporterandet!!!

2010-11-05 @ 10:16:40
Postat av: Anonym

Äsch, glömde skriva att det var från Jenny o Elba :)

2010-11-05 @ 10:17:26
URL: http://skuttispanieln.blogspot.com
Postat av: Towe L Ottosson

Ja man får tänka sig för ibland de kan ju inte va bäst på allt hur gärna man än vill.

Jag tycker Olga e en häftig tjej.

Lycka till

2010-11-05 @ 17:24:42
URL: http://cockettsriccardo.blogg.se/
Postat av: Elin

haha, ja fåglar e ju lite grooose ;)

2010-11-05 @ 23:01:10
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Malin

Haha, ja, jag tror att dom cockraran som inte gillar att grisa ner sig, dom vill nog hellre syssla med agility och lydnad, annat är det med såna som vår Elsa, hon älskar alla gyttjepölar och diken med sunkigt vatten, hon skulle nog bli en perfekt jakthund, om bara vi hade det intresset och tiden.

Kram

2010-11-06 @ 11:05:40
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Madeleine,Astrid och Skrållan

sv: Nej vi väntar glatt på att det ska komma snart med posten ;D

Tror Olga är lik Astrid där, hon kan endast fokusera några sekunder sen är allting annat mycket roligare än mig haha... Därför kör vi agility och freestyle med henne som det är lite fart i :P

2010-11-06 @ 12:34:46
URL: http://madeleinehulin.blogg.se/
Postat av: jimmie och kingeling

haha, jag har försökt förklara för Kingen att han är just en apporterande fågelhund! Men han apporterar inte över huvud taget :P kastar jag iväg en boll eller något liknande springer han efter, tar den, och lägger sig ner och biter på den^^ hehe. Donna däremot älskar att apportera :)



Ja vist afghaner fina!

2010-11-06 @ 22:59:41
URL: http://kingeling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0