Frågor och svar!

Läste någonstans att man ska ge tillskott med e-vitamin och frukt. tänkte höra vad du ger till Olga? Frukt finns ju ganska mycket att välja mellan, men vad tycker du är bäst och vad bör man akta sig att ge för mycket av?

Visst kan man ge tillskott om man misstänker att hunden inte får i sig något men jag rekommenderar att man ger tillskott med försiktighet. Speciellt fettlösliga vitaminer som e-vitamin. Det är farligare att överdosera än underdosera dessa och köper man tillskott är vitaminerna oftast syntestiskt framställda, väldigt koncentrarade och mycket lättare att överdosera. Det är alltid bättre att ge i naturlig form. Rekommenderar med att ge hunden en liten bit lever istället för att köpa e-vitamin. Men man ska inte ge mer än 5% lever av hundens totala matintag, om man ger en liten bit varje dag eller en större bit var 10e dag gör man som man vill. Om man ger BARF och vill räkna hur mycket 5% är av dagliga intaget så brukar man säga att en hund äter ca 2%av sin kroppsvikt per dag, 5% av dom 2% kan vara lever.
E-vitamin finns också i ägg (Ge inte rå äggvita tillsammans med äggulan eftersom det hindrar upptaget av B-vitamin, värm vitan eller ge var för sig), mjölk, frukt, bär och vegatabiliska oljor. Ger man en bra BARF får alltså hunden i sig detta genom flera olika källor.
Kortafattat tycker jag det är bättre att ge i naturligt i form av råvara och inte en flaksa med syntetiska vitaminer. Men sjävklart hunden behöver E-vitaminer så man behöver ju se till att det finns i maten man ger :)
Frukt tycker jag med man ska ta det lite lungt med, vill man ge mycket grönt är det bättre med grönsaker. Frukt innehåller ju väldigt mycket fruktsocker  och det sätter också fart på magen så ger man för mycket så blir ju hunden gärna lös i magen :D I fruktväg ska du inte ge vindruvor, russin eller avocado. Lagom av allt, det är alltid bra att variera frukterna man ger så behöver man inte häller vara så orolig för att det blir fel.
När man ger grönsaker/grönsaksmix ska mycket bestå av bladväxter. Tex sallad, brännässlor, kirs osv.
På sommaren tycker jag verkligen man ska plocka klöver, kirskål, nässlor, maskrosblad osv då de är helt obesprutade och mycket nyttigare än sallader från affärer :) Olga får mycket sådant när hon får sina grönsaksmixer ;) (Anledningen till att man mixar är för att förstöra cellvägar så hunden lättare tar upp näringen, de är ju inte gjorda för att spjälka växter från grunden). Men självklart behöver man inte utesluta frukt helt :D
Rekommenderar även att man håller sig borta från potatis då det innehåller mycket stärkelse.

Vad jag ger till Olga är så självklart muskelkött, ben, lunga, lever, hjärta osv osv. Som tillskott har jag omega 3 kapslar som jag punkterar över hennes mat 3 gång i veckan. Det för att jag inte ger någon fisk som är rik på omega. Jag har också benmjöl hemma ifall hon inte får mycket ben ett par dagar. Då tillsätter jag en tsk till köttet. Men får hon mycket ben ger jag självklart inget benmjöl!
Jag har också alger hemma och hon får en nypa av dom ett par gånger i veckan med ;)
Jag ger också grönsaker och även frukt ibland, beror lite på vad man har hemma med :D
E-vitamin får hon i sig från lever, bär, frukt, ägg som sagt ;)

Tror inte ritkigt jag upfatta din fråga rätt?!

Kommentarer
Postat av: Cissi

jodå, du uppfattade precis rätt. det där med att plocka grönt ute på sommaren är ju jättebra! jag måste nog börja skriva upp alla bra tips och råd jag får av dig :P



och så undrar jag av ren nyfikenhet varför du inte ger Olga fisk?

2011-04-04 @ 14:15:02
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com
Postat av: Ebba & Molly

SV: Haha, jag vet verkligen inte! Men nosen ser riktigt sne ut!! :D

2011-04-04 @ 15:57:49
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Ebba och Pelle

SV: Jag tycker att Canis är väldigt bra. Den har ofta långa och bra artiklar om framförallt hundträning.



Om man gillar att träna sina hundar och veta hur allt hänger ihop så är Canis ett bra alternativ!

2011-04-04 @ 16:44:27
URL: http://pudelpelle.blogg.se/
Postat av: Carina

Måste bara säga efter att ha spanat i din blogg efter att jag blev tipsad av http://meandmyshitbull.wordpress.com

så är jag helt såld! Den här kommer def att läggas på favoriter! så mycket nyttigt att ta del av :)

2011-04-05 @ 16:46:12
URL: http://kirreflikkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0