Så här går det till...

...När jag duschar Olga. Har några småknep, men jag tror att många redan använder sig av dessa. Det kan ju även finnas de som inte hört/ tänkt på dem så jag kände att det kan vara bra att lägga upp dem.
Först blandar jag till schampoot. En del shampoo till 8-10 delat varmt vatten.
Jag använder två shampoon. Ett Brightning och ett reconstructning schampoo.
Genom att blanda ut med vatten blir det drygare och genom att ha i petflaska som man punkterat korken på med kniv blir det lätt att applicera. Det blir också lättare att löddra upp.
Sedan har jag i ca 4 matskedar balsam med en kork pälsolja i en balja.
Jag blöter Olga och schampoonerar in henne, låter båda scampoona värka ett par minuter och sköljer ur.
När det är dags för balsamering fyller jag tunnan med ett par cm djupt ljummet vatten. Rör om ordenligt så att lösningen blir jämn! Full inte på med vattens förens det är dags för balsamering, då hinner det kallna och blir inget vidare mysigt för hunden!
Sedan ställer jag Olga i baljan och häller balsamlösningen över med en liten bytta! Då är jag söker på att jag arbetar in balsan i hela pälsen hela vägen in till huden. Jag kan också stå och hälla över flera gånger med ett par minuters mellanrum. Det är också lättare att få in ordentligt med balsam/olga i armveckan och i allt behäng på frambenen.
Tar man bara balsam i handen så är det välsigt svårt att jobba igenom så att man vet att det täcker varje hårstrå!
Låter detta verka i 5-10 minuter.

Detta är ju toppen för både korthåriga, tjock och långhåriga då man verkligen kan återfukta huden med.
Det är ju också väldigt ekonomiskt om man tvättar mer än en hund då man kan använda samma vatten om och om igen eftersom överflödet inte åker ner i avloppet.

Vi brukar göra så med Olga och Disney, Olga får förståss bada först som är i behov av varmt vatten och Disney två som är lite tåligare så att säga. Att vattnet hunnit kallna bekymmrar inte husses hund det minsta men Olga skulle blir skit pissed på mig om jag hälde kallt vatten på henne :D
Hoppas någon har användning för något av tipsen ;)

Kommentarer
Postat av: linda & azi

kul med tips! olga såg jätte söt ut! jag duschar aldrig azi, 2 ggr per år kanske, eller när hon är riktigt smutsigt. använder espree shampoo för hudproblem, eller malaseb från veterinären mot hudproblem. trista shampoon :)



jajamänsan, alltid varjenatt ska hon sova under täcken tätt intill mig ;) så därför behövs killar inte hahah

2011-04-09 @ 04:22:24
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Nakne Kocken

haha så söt :D blöt hund luktar ju alltid så mysigt :P

2011-04-09 @ 11:54:00
URL: http://liteservicenaken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0