Börjat släppa kontrollen lös!

Har ju börjat läsa boken "släpp kontrollen lös" och har precis varit ute och "provkört" ngr knep:P
En av de första övningarna boken  beskriver handlar om att släppa iväg hunden för att den ska komma.
Alltså jag går ut med Olga och skickar iväg henne med komandot "ut"tex, i ganska tråkig röst.
Varje gång hon självmant (jag ska INTE kalla in henne) kommer till mig får hon ett "klick" och godis och sedan säger jag "ut" på en gång igen. Jag nästan tvingar iväg henne för att hon ska få en ny chans att komma till mig.
Tanken är att hon ska komma tillbaka till mig fortare och fortare eftersom frisignalen är ganska tråkig och jag är ganska rolig. Hmm detta var verkligen jättesvårt att förklara, lät mycket bättre i boken! Måste titta i boken igen så att jag kan formulera om mig :D
Hur som helst tror jag att det funka ganska bra för hon gick iaf efter mig mycket mer in slutet trots att jag skicka iväg henne och tillät henne att göra annat, men detta behöver definitivt testas mer :D
Det är lite som att låta hunden göra det den vill och då kommer den inte finna det lika intressant längre! Fast det kan ju också bli väldans fel om man inte vet vart man ska dra gränsen :D

Kommentarer
Postat av: Ebba & Molly

Nejdå, jag förstod :) Något jag ska testa, berätta gärna mer, jag har så mycket kontrollbehov att släppa loss ;)

2011-03-19 @ 16:34:58
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Anna & Nova

Denna övningen är min Nova grym på :) Men så går hon nästan alltid lös med ;) Vårat problem är mer att hitta så små godisar som möjligt att ha i fickan så hon inte blir tjock för hon kommer till mig var och varannan minut hihi.

2011-03-19 @ 20:19:29
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0