Frågor och svar!

Fick en fråga om hundarna inte blir dåliga i magen av maten och kom på att jag kunde lägga ut svaret på bloggen med så att ni andra som undrar över samma sak också kan läsa vad jag skrev! :=)

Nej inte det minsta, de har byggt upp en starkt tarmflora.
Du vet kanske själv att hundar som bara äter torrfoder sprutar väggarna om de får i sig
ngt annat ätorrfoder,
det för att deras egna tarmflora är så utarmad så när de får i sig ngt annat klarar
inte magen av det.
Det är för att torrfoder är sterilt och saknar alla fina naturliga bakteriefloror,
men en hund som äter rå mat bygger upp ett starkt immunförsvar och
en bra bakterieflora i tarmen
och klarar utan problem att äte olika saker utan att bli dålig.
Hade ju jätteproblem med Olgas mage under tiden hon bara fick torrfoder,
hon kräktes ju jätte mycket och fick diarré hela tiden, och jag kunde
absolut inte ge henne
ngt från matbordet för då blev hon dålig.
Nu får hon typ aldrig diarré och hon har slutat att kräkas med
;) Jag kan till och med låta henne få
matrester ibland utan problem :D
Hennes mage har blivit stark och frisk tack vare rå riktig mat
:DBakterier är bra ;) Utan dem blir man sjuk!
BARFande hundar har faktiskt hårdare bajs än torrfoderhundar och kortare kluttar
+ att de bajsar mindre över huvud taget (eftersom kroppen kan ta upp mer av maten),
det är jätte bra om man har en hund som har problem med analkörtlarna bla,
eftersom körtlarna töms automatiskt om bajset har en aning hårdare konsistens :)
Så jag har bara upptäckt massa fördelar med råutfodring än så länge ;)

Kommentarer
Postat av: Cissi

när du ändå är inne på bajs kanske jag också kan få ställa en fråga? :P

Skillz äter ju färskfoder och emellanåt får han märgben, en och annan kycklingvinge, och några gånger har han fått lammben (allt rått givetvis).

han blir alltid stenhård i magen av råa ben och bajset är kritvitt eller gulvitt. är det något som du har stött på? för jag har ju tänkt att börja småbarfa lite, men vill ju inte att magen ska ta stryk. jag vill ju egentligen tro att det är en vanesak för magen, men du kanske vet mer.

2011-04-01 @ 10:55:52
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com
Postat av: Anna & Nova

Bra skrivet :)

Ja visst är det så att hundarna får en stark tarmflora om dem äter annat än torrfoder. Nova har ätit allt möjligt utöver torrfodret sen hon var valp och hon har stålmage ;) Nu ger jag henne ju lite rått emellanåt och det funkar bra :)



2011-04-01 @ 18:08:06
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0