Dag 9 - Viktiga egenskaper när du väljer hund

Dag 1 - Presentera dig själv
Dag 2 – Presentera min hund
Dag 3 – Berätta om din hunds ras
Dag 4 – Din första hund
Dag 5 – Andra husdjur i ditt liv
Dag 6 – Renras eller blandras?
Dag 7 – Hundsport
Dag 8 – Har du och din hund tävlat?
Dag 9 – Viktiga egenskaper när du väljer hund
Dag 10 – Ett roligt ögonblick med din hund
Dag 11 – Hur valde du kennel?
Dag 12 – En ras du skulle vilja ha
Dag 13 – En ras du inte vill ha
Dag 14 – Det här älskar min hund
Dag 15 – Det här tycker inte min hund om
Dag 16 – Visa en rolig bild på din hund
Dag 17 – Ditt favoritminne med din hund
Dag 18 – Tik eller hane?
Dag 19 – Varför har du hund?
Dag 20 – Ditt mål för 2011

För det första är utseendet väldigt viktigt när jag väljer hund. Jag vill ha en hund som jag
finner vacker och som jag blir attraherad av. Men så är det nog med de flesta
(även om många skäms för att berätta att de väljer hund efter utseende bland annat).
Det är tydligen något fult att välja hund efter utseende, färg osv eftersom man ska leva
länge tillsammans. Detta tycker jag är nonsens eftersom man ska leva länge med
sin hund är det väl inte dåligt att välja hund efter vad som faller en persononligen
mest i smaken?!?! Då är det ju ännu viktigare!
Jag sa till uppfödarna att jag var särskilt förtjust i den svart/vita färgen och gärna skulle
vilja ha en svart/vit om det blev någon! Plopp och där kom Olga, ämnad för mig <3
Vissa färger känner jag helt enkelt mer för och vissa färger skulle jag absolut inte
vilja ha på någon av mina framtida cockrar! ;)
Men nog om färger, andra egenskaper som faktiskt är viktigare när jag väljer hund
är tex storleken, gillar mindre hundar, runt 10 kg, lätta att ha i knät, de får plats
i en liten lägenhet och de är inte för små för att jobba med större grejor så att säga :D
Angående personlighet så finns det flera typer av egenskaper jag gillar så kan alltså tänka
mig nästan vilken personlighet som helst (ingen folkilsken rackare alltså).
Det är ju halva nöjet att lära känna en ny typ av hund och lära sig hur man ska
jobba med just den. Det finns roliga utmaningar bland de flesta typer av hund.
En del är timidare och andra tuffare, alla lika härliga <3
Men det absolut viktigaste när man väljer hund är ju "klicket" som säger att "detta är rätt" :D

Kommentarer
Postat av: anna freddie å bilbo

Klart det är Klicket som säger att det är rätt som gäller :)) Äntligen någon mer än jag som kör med det. Sen har ju färgen stor betydelse för det är inte så stor skillnad på valpar när det är 8 veckor och yngre det finns busigare och lugnare men vem säger att dom är så förevigt? :)

2011-05-31 @ 07:56:14
URL: http://svanstippen.blogspot.com
Postat av: Ira & Mio

Håller med..klicket!!! det är det avgörande.. känner man inget för hunden så är det bättre låta bli o vänta lite till.. Jag blev kär i Mio direkt :) och det var besvarat som tur var haha

2011-06-01 @ 20:24:21
URL: http://luckyprince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0