Skillnad på stor och liten!

Nackdelar som jag ser med cockern (och andra småhundar) är avsaknad av respekt från omgivningen.
Eftersom cockern är så liten och söt är det visst okey att släppa fram sin hund eller hälsa på
hunden utan att fråga. Eller varför inte lyfta upp den eller böja sig över.
Så det jag får ha mest koll på när vi är ute och går är inte Olga,
utan folk runtomkring.
Husses svarta är det minsann aldrig någon som lyfter upp, böjer sig över,
eller släpper fram sin
hund till? Varför? Tänk vad mindre hundar får stå ut med!!
Varför är min hund rolig/gullig när hon
drar sig tillbaka och skäller osäkert medans husses hund är farlig??
Varför ser folk det som en rättighet att få hälsa på min hund??
Förtjänar inte mindre hundar samma respekt som stora hundar.
Detta tror jag är den avgörande faktorn till många bett från småhundar.
Att de helt enkelt inte får respekt,
blir osäkra och biter/morrar som en avståndstagande signal.
De vill inte ha kontakt med detta barn/främling men de tvingas till det,
därmed tvingas de till att handla!!
Stackarna gör alltså det enda de kan, de försvarar sig!

Någon mer som känner igen sig och upplever samma sak?!?!?!


Kommentarer
Postat av: Anna Freddie & Bilbo

Vi känner oxå igen det dära. ingen vill hälsa på Bilbo som han skäller och lever om och allt för ofta får man komentarer om att han verkar jätte ilsken. Medan freddie som visar tänderna och morrar när folk böjer sig över han och tar i han fast han inte vill han är söt :/ Dessa små hundar är tuffare än man tror och stora hundar är mesiga som 8 veckors valpar ;P

Människor och deras knäppa påhitt... men vi har ju iof samma fördomar mot varandra, han ser farlig ut och han ser snäll ut.

2011-05-26 @ 17:49:13
URL: http://svanstippen.blogspot.com
Postat av: Ebba & Molly

Jag håller med! Men samtidigt tycker många att en liten hund som morrar inte gör något men om en stor hund skulle göra samma sak är den farlig.. Det går år båda hållen..

2011-05-27 @ 08:31:49
URL: http://ebbamolly.wordpress.com
Postat av: Cissi

jag har själv tänkt precis som, folk tror att en liten hund alltid är glad och snäll trots att den skäller och vill backa därifrån. "ååh den är rääädd, vad söööött!" mm, jättegulligt.. även fast en liten hund omöjligt kan göra samma skada som en stor hund så förtjänar den samma respekt och hänsyn.

2011-05-27 @ 10:14:17
URL: http://meandmyshitbull.wordpress.com
Postat av: Lillan

Jag upplever det exakt som du skriver men skillnaden är att min Zelda är Bautastor jämfört med en Cocker. Människor vi möter tror att Zelda är en jättestor Teddybjörn som alla barn får springa fram och krama! Zelda är reserverad mot barn under 2-3 år, hon tycker helt enkelt de är läskiga och opålitliga. Jag ser aldrig nån som släpper fram sina två-åringar till en främmande schäfer eller annan respektingivande ras men Zelda minsann ska det kramas! En del är duktiga och frågar men inte många för de helt enkelt förutsätter att hon är menlös bara för att hon ser sån ut :(

2011-06-03 @ 14:22:19
URL: http://vattenhunden.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0